ZŠ a MŠ Velká Losenice

Fulltextové vyhledávání

Kalendář akcí

P Ú S Č P S N
31
Jarní tvoření v MŠ
1 2
Plavecký výcvik 1.lekce (3., 4. třída)
3 4
Den otevřených dveří v MŠ
5 6
7 8 9
Plavecký výcvik 2.lekce (3., 4. třída)
10
Zápis do I. třídy
Preventivní program pro žáky 2.stupně od SZÚ
11
1.kolo přijímacích zkoušek na SŠ - 1.termín
12 13
14
1.kolo přijímacích zkoušek na SŠ - 2.termín
15 16
Den otevřených dveří
Plavecký výcvik 3.lekce (3., 4. třída)
17
Velikonoční prázdniny
18 19 20
21 22 23
Plavecký výcvik 4.lekce (3., 4. třída)
Sběr papíru
McDonalds Cup 3.-5.třída
24
III. třídní schůzka
Sběr papíru
25
McDonalds Cup 1.-3.třída
26 27
28 29 30
Žádost o odklad povinné školní docházky
1 2
Den Země - projektový den
3 4
Drobečková navigace

Úvod > Základní škola > Školní poradenské pracoviště > Projevy dys. poruchy pozornosti u dětí

Projevy dys. poruchy pozornosti u dětí

Specifické poruchy učení se neprojevují pouze ve čtení, psaní, pravopise a počítání, ale postihují:

  • kognitivní (poznávací) procesy s typickými poruchami krátkodobé paměti, v pracovní paměti, v procesu automatizace a v soustředění
  • sociální vazby jedince
  • v souhrnu mohou ovlivnit celou osobnost dítěte

Dyslexie

Jedná se o sníženou schopnost naučit se číst běžnými vyučovacími metodami - přiměřenými rozumové úrovni, typické jsou: obtíže v rychlosti, správnosti, porozumění čtenému textu.

Specifické chyby při čtení:

  • snížená schopnost spojovat psanou a zvukovou podobu hlásek
  • odchylky ve zrakovém vnímání - nedostatek schopnosti diferencovat optické obrazy; obtížné rozeznávání tvarů, záměna podobných písmen - t, f, se zrcadlově podobné útvary, p, b, d…
  • záměna zvukově blízkých hlásek, znělosti, měkké - tvrdé slabiky (di - dy), nerozlišení sykavek
  • nedodržení pořadí, nedostatečná schopnost pravolevé orientace, inverze, sen - nes…
  • nedostatečná analyticko-syntetická schopnost, obtíže při spojování písmen do slabik a slov
  • vynechávání písmen, slabik, částí slov
  • problém číst skupiny souhlásek
  • nedodržení délek, vynechání interpunkce
  • dvojí čtení
  • nejistota, těžkopádnost
  • domýšlení - kompenzace (umí text zpaměti, orientuje se podle k1íčových slov)
  • neporozumění, čtení bez porozumění
  • odlišné oční pohyby při čtení
  • odchylky ve sluchovém vnímání
  • deficit v oblasti jazyka

Dysortografie

Jde o specifickou poruchu pravopisu, která se týká jen určitých jevů, ne celkové schopnosti zvládnout gramatiku.

Příklady specifických chyb:

  • záměna tvarově podobných písmen (tiskacích, psacích apod.)
  • záměna zvukově blízkých hlásek, znělosti
  • nerozlišování sykavek
  • nerozlišování měkkých/tvrdých slabik di, ti, ni, dy, ty, ny
  • chyby ve zvukových celcích (přehazování, vynechávání, přidávání písmen, slabik)
  • nedodržení délek samohlásek, vynechání interpunkce
  • problémy ve slabikách se slabikotvornými r, l
  • špatné rozlišování konce slova, věty
  • umí gramatickou poučku ústně, neumí ji použít v písemné podobě

Dysgrafie

Znamená specifickou poruchu grafické stránky projevu, neschopnost napodobit a zapamatovat si tvar písmen, neschopnost psát čitelně, stejnosměrně, úhledně.

Příklady specifických chyb při psaní:

  • obtížné zapamatování tvarů písmen
  • nestejná velikost písmen, nedodržování a kostrbatost linie
  • přepisování, obtížné spojování
  • záměna tvarově podobných písmen (tiskacích, psacích)

Dyskalkulie

Znamená specifickou poruchu matematických schopností.

Dle charakteristiky konkrétních obtíží se rozlišuje dyskalkulie:

  1. Praktognostická - narušená schopnost manipulace s předměty konkrétními či nakreslenými a jejich přiřazování k symbolu čísla, postižena může být i schopnost řadit předměty podle velikosti nebo rozpoznávat vztahy v dimenzi více - méně.
  2. Verbální - vázne schopnost slovně označovat operační znaky, pochopení matematické terminologie ve smyslu určování o…více, o…méně, krát…více, méně, nezvládá slovně označovat matematické úkony, množství a počet prvků nebo i jen odpočítávat číselnou řadu. Na slovní výzvu není žák schopen ukázat počet prstů, označit hodnotu napsaného čísla apod.
  3. Lexická - typická je neschopnost číst matematické znaky a jejich kombinace, symboly, jako jsou číslice, vícemístná čísla s nulami, hlavně uprostřed, tvarově podobná čísla apod. Jedná se o podobu dyslexie v oblasti čtení číslic a čísel.
  4. Grafická - se projevuje narušenou schopností psát numerické znaky, žák se neumí vyrovnat s příslušným grafickým prostorem, mívá problémy v geometrii. Jedná se o podobu dysgrafie v oblasti matematiky.
  5. Operacionální - nezvládá provádění matematických operací, zaměňuje je, nahrazuje složitější operace jednoduššími, písemně řeší i velice lehké úkoly
  6. Ideognostická - porucha v chápání matematických pojmů a vztahů mezi nimi, v chápání čísla jako pojmu. Jedinec nedovede zpaměti vypočítat příklady, které by vzhledem ke své inteligenci a dosaženému fyzickému i mentálnímu věku měl zvládnout zcela bez obtíží.

Dyspraxie

Dyspraxie, mezinárodně známá jako vývojová porucha motorické koordinace, (Developmental Co-ordination Disorder, DCD) se týká dětí a dospělých výraznými motorickými obtížemi, které nepříznivě ovlivňují jejich život a schopnost učení. V minulosti byly tyto obtíže známy také pod názvy:

  • Syndrom nešikovného dítěte.
  • Minimální mozková dysfunkce.

Jedná se o poruchu či nezralost v uspořádání pohybů, která vede k dalším problémům v oblasti jazyka, percepce a myšlení:

  • Problém základní struktury - svalová ochablost a nepružnost nebo snížený svalový tonus provázený naopak zvýšenou pružností a pohyblivostí
  • Přijímání informací a plánování aktivit - obtíže promyslet a naplánovat co a jak má být uděláno.
  • Percepční obtíže - v oblasti zrakového nebo sluchového vnímání.
  • Obtíže vykonat pohyb (činnost) - děti mohou mít problémy s tím, že neví, jaký první krok mají udělat; mají potíže s časovou posloupností a návazností pohybů.
  • Porucha v koordinaci očních pohybů patrná obzvláště při čtení.
  • Porucha motoriky mluvidel.

ADHD

ADHD ("Attention Deficit Hyperactivity Disorders" - hyperaktivita s poruchou pozornosti). Základem ADHD je pak LMD (lehká mozková dysfunkce), tedy faktická změna ve stavbě nervové soustavy, čímž je způsobena změna v distribuci energie. Tímto jsou pak ovlivněny prakticky všechny kognitivní funkce.

ADHD se většinou nevyskytuje osamoceně. Uvádí se, že 44 % dětí s ADHD trpí další psychickou poruchou - například nějakým typem specifické poruchy učení, jako je třeba dyslexie (porucha čtení), dysgrafie (porucha psaní), dysortografie (porucha pravopisu), dyskalkulie (porucha matematických schopností) apod.…) a 32 % až dvěma poruchami.

V této souvislosti je třeba zmínit, ADHD nemá nic společného s inteligencí jedince (i když v důsledku snížené pozornosti bývají školní výsledky horší).

Jako základní vlastnosti typické pro lidi s ADHD, je pak možné uvést:

  • Deficit pozornosti - krátké intervaly zaměření na jednu věc, chybí reflexe času, problém s opakovanými nebo nudnými (nutnými) úkony, poruchy motoriky - často se mluví od narušení "harmoničnosti" pohybů u drobné i hrubé motoriky.
  • Impulzivnost - rychlé, neadekvátní reakce, špatné porozumění vlastním pocitům (často i neschopnost je verbalizovat), často také nižší sebehodnocení, vztahovačnost.
  • Hyperaktivita - neúčelné, nadbytečné pohyby (často si hrají s věcmi a pohybují se bez ohledu na okolí a situaci), zvýšený řečový projev (to jak hlasitost, tak množství, své činnosti často doprovází zvuky a komentuje je).

Často pak může být ADHD doprovázena jevy jako noční děsy, deprese a úzkost, neuznávání autorit atd.

Možné příčiny ADHD

Nejsou přesně definovány, avšak vzhledem k praktickým zkušenostem poraden lze konstatovat, že daný syndrom může souviset s takzvanou novorozeneckou žloutenkou, čili se stavem vyšší hladiny bilirubinu v krvi po rozpadu krvinek. K tomu dochází i vzhledem k různosti krevní skupiny rodičů. Vysoký bilirubin může poškodit mozek, proto se novorozenci od určitých hodnot musejí ozařovat takzvaným "modrým světlem", které urychluje rozklad a zpracování barviva. Dále se v ADHD může projevit mechanické porodní poškození mozkové tkáně nebo nedostatečný příjem jódu v těle matky.

Obecná doporučení k přístupu k dítěti s SPUCH pro rodiče

Rodina je základní výchovnou institucí. Její výchovná funkce vychází ze Zákona o rodině. Prostřednictvím této funkce rodiče přebírají odpovědnost za svoje děti. Snaží se jim zajistit odpovídající výchovu, vzdělání, bezpečí, zabývají se přiblížením základních sociálních norem uznávaných v dané společnosti.

Pro 21. století v naší vyspělé společnosti je typická pro rodinu jako instituci její snížená stabilita. Rodinné vztahy nejsou tak pevné, vztahy mezi jednotlivými členy se snadno narušují, chybí hlubší pochopení pro jednání a chování. Rodina se setkává s problémy, na které nebyla v době tzv. totality připravena, rodiče bojují se strachem ze ztráty zaměstnání, z neschopnosti udržet jistý ekonomický standard, problémy členy nezocelují, ale vedou spíše k jejímu snadnému rozpadu.

Přitom především děti s SPUCH (ale i všechny ostatní) potřebují pro svůj zdárný vývoj výchovné působení obou rodičů. V důsledku nedostatku času vázne porozumění mezi otcem, matkou, dětmi i v rodinách tzv. plně funkčních. Někteří rodiče podnikají, mají často dvě zaměstnání a na dítě jim nezbývá čas. Rozhovory s dítětem, vzájemné souznění s ním, vycházky do lesa, sportovní rekreační aktivity - to vše nahrazuje dítěti velice často televize, domácí kino, MP3 přehrávače, apod.

  • Rodiče jsou prvními a nejdůležitějšími vychovateli v životě dítěte.
  • Rodiče jsou odpovědni za výchovu svých potomků.
  • Způsob života, který rodina preferuje, ovlivňuje výchovu dětí ve volném čase.
  • Nepřímá výchova rodičů, nápodoba jejich chování a jednání je základem pro - mravní vývoj dítěte.
  • Rodinu posiluje emocionální rovnováha mezi jejími jednotlivými členy.

V případě, že se v rodině vyskytne dítě s SPUCH, nejedná se o žádnou katastrofu. Přesto první sdělení diagnózy často u rodičů vyvolá smutek a zklamání. Typické bývá hledání viny u druhých, agresivní pocity a vztek na všechny kolem, ale často i na sebe samotného.

Přitom je třeba co nejdříve se pokusit o racionální hodnocení situace a umožnit dítěti, aby bylo schopno reálně fungovat ve škole i doma. Rodiče by měli své dítě podporovat, reálně mu pomáhat, být k němu důslední, dávat mu najevo dostatek své lásky.

  • Rodič dítěte s SPUCH se stává současně jeho učitelem, měl by k přípravě na výuku přistupovat důsledně, systematicky, pracovat s dítětem efektivně.
  • Rodič by měl s dítětem pracovat v krátkých časových intervalech, po menších učebních celcích.
  • Rodinná atmosféra by měla být plná pochopení, podpory dítěte a spolupráce formou hravých činností, kterými se do školy připravuje.
  • Rodiče ve svém přístupu by neměli šetřit pochvalou a oceněním snahy. Musí dítěti vysvětlit, že i přes jeho snahu je plno věcí ve škole těžkých a je zcela logické, že se něco nepodaří i přesto, že se budeme doma učit.
  • Rodič by neměl zapomínat dát dítěti prostor na skutečnou volnou hru a zábavu, prostor pro pohyb.
  • Rodič by měl umožnit dítěti rozvíjet se v tom, v čem je dobré co ho baví dělat. V tom spočívá největší kompenzace vzniku sníženého sebevědomí a sebehodnocení pod vlivem školního neúspěchu.

Při práci s dítětem s SPUCH či s ADHD je třeba vždy promyslet, jak může vnější odměna podpořit jeho vnitřní motivaci k plnění úkolu.

Dodržujme tedy zásady:

  • Odměna musí přijít bezprostředně po splnění úkolu.
  • Odměnou musí být něco pro dítě opravdu hodnotného a důležitého.
  • Odměna musí být u většiny dětí hmatatelná.

Cílená podpora a pomoc rodičů závisí na:

  • Akceptování problému - rodiče se musí učit akceptovat, že jejich dítě má specifickou poruchu učení, že jeho problémy nejsou projevem nedostatku snahy.
  • Vysvětlení podstaty SPUCH dítěti - rodiče musí dítěti vysvětlit, že jeho problémy nesouvisí s nedostatkem inteligence, že není hloupé.
  • Vytvoření přátelské atmosféry - rodiče dítěti nabídnou pomoc při překonávání obtíží. Dítě by se mělo naučit pomoc přijmout. Pomáhat dítěti, obzvláště jedná-li se o kombinaci. poruchy učení s chováním, je záležitostí minimálně na celou dobu školní docházky do základní školy.
  • Zvyšování motivace ke vzdělání - dítě nesmí být pod tlakem, nesmí být nemístně zatěžováno, musí u něj převládnout pocit úspěchu. Ten se navodí i pouhým oceněním píle. Rodiče by měli dopředu počítat s možností pouze pomalého zlepšování a s malými pokroky.
  • Rozumné zatížení dítěte.
  • Volbě přiměřených krátkodobých cílů.
  • Multisenzoriálním přístupu - učební látku procvičovat za využití co nejvíce smyslů, ne vždy se totiž podaří zjistit, který smysl dítě při učení preferuje.
  • Být v pravidelném kontaktu se školou, využití reedukačních počítačových programů.

Poruchy pozornosti u dětí, jak s žákem pracovat:

  • Uspořádat přehledně prostředí, kde se dítě učí. Vyčlenit pro něho pracovní plochu (nejlépe vlastí psací stůl) a skříňku pro školní potřeby (sešity, knihy, psací a malířské potřeby). Postupně dítě naučit určitému systému ukládání pomůcek jak do své skříňky, tak do školní aktovky. Pořádek v jeho školních věcech pravidelně kontrolovat, protože nepořádek a neuspořádanost odvádí pozornost dítěte, uvádí jej ve zmatek, a tak se zvyšuje jeho neklid a nesoustředěnost.
  • Dítě nechat pracovat v klidném prostředí (bez puštěného televizoru nebo rádia). Udržovat s ním častější kontakt (i fyzický - dotyk, pohlazení). Pokyny dávat stručně a jasně klidným hlasem.
  • Dodržovat režim dne; udržovat pravidelnost a řád při přípravě do školy. Vytvářet seznamy úkolů, které povedou k lepší organizaci práce (např. vypracovat přesný časový rozvrh domácí přípravy pro jednotlivé dny - dítě by mělo zasedat k plnění školních povinností dle možnosti vždy ve stejnou dobu) a důsledně kontrolovat jejich plnění (žák nejdříve sám jednotlivé úkoly zkontroluje a odškrtává).
  • Důsledným dodržováním časového rozvrhu vést dítě k efektivnímu způsobu práce, tzn. nedovolit dítěti, aby marnilo čas zbytečným odkládáním povinností, dlouhým sezením nad knihou, aniž by se učilo apod.
  • Těžiště práce (psaní domácích úkolů, opakování nové látky, přípravu pomůcek do aktovky) přesunout na brzké odpolední nikoli večerní hodiny; dle potřeby poskytovat dítěti v průběhu přípravy krátké relaxační chvilky i možnost pohybového uvolnění (např. provést několik cviků, poskoky na relaxačním míči atd.).
  • Naučit dítě pracovat v kratších, ale častěji se střídajících úsecích (neučit se po sobě dva předměty stejného charakteru - např. angličtinu češtinu, matematiku a fyziku atd.). Základní učivo neustále pravidelně opakovat podle zásady krátce, ale často. Délku jednotlivých pracovních úseků přizpůsobit schopnosti dítěte udržet pozornost.
  • Zadané úkoly strukturovat - rozložit je na menší kroky a po každém kroku poskytnout dítěti zpětnou informaci o výsledku (zdůraznit vždy úspěch, byť jen dílčí).
  • Využívat co nejvíce různých pomůcek, ponechat dítěti možnost pracovat se stručně pojednanými přehledy učiva (převody jednotek, tabulka násobků, přehledy gramatiky atd.).
  • Navodit dle možnosti vstřícnou atmosféru, která umožňuje snadnou komunikaci, do práce zařazovat činnosti, které vyžadují aktivní zapojení dítěte (např. diskuse o problému, nebo přehrávání jednotlivých situací atd.).
  • Ocenit nejen dobré výkony, ale i snahu dítěte soustředěně a cílevědomě pracovat. Podpořit tak jeho sebevědomí. Dát dítěti možnost vyniknout a uplatnit se v činnostech, které rádo a dobře vykonává (sportovní aktivity, domácí práce atd.).
  • Při vedení dítěte s poruchou pozornosti je třeba si uvědomit, že úroveň pozornosti ovlivňuje psychická i fyzická únava, stres, nemoc i míra motivace odvést dobrou práci.