Na začátek mohu s velkou radostí konstatovat, že naši velkoloseničtí deváťáci nadstandardně uspěli v rámci přijímacích zkoušek na střední školy v roce 2025. Navázali tak na skvělé výsledky svých předchůdců z minulých období. Pro naši školu je to opět výborná zpráva, úspěch při přijímacích zkouškách lze totiž považovat za jeden z mála měřitelných ukazatelů kvality školy. Všechny ve škole tyto opakované úspěchy těší, na stranu druhou nás zavazují k opětovné pečlivé práci a tomu, aby se všichni pedagogičtí zaměstnanci i nadále podíleli na kvalitní přípravě našich žáků jak na přijímací zkoušky, tak obecně na středoškolské studium.
Celkově se na střední školy v 1. a 2. kole dostalo 97,4% našich žáků, což je oproti celému Kraji Vysočina lepší výsledek (96,1%). Z 39 žáků konalo jednotnou přijímací zkoušku z matematiky a českého jazyka 29 z nich. Průměrné percentilové umístění ukazuje na nadstandardní výsledky našich žáků. Z českého jazyka deváťáci zapsali percentil 59,2 a z matematiky dokonce 61,7. U obou dvou oborů to jsou skutečně nadprůměrné výsledky, jak z hlediska regionu (=ORP), tak i Kraje Vysočina – viz tabulka níže. Jen pro zajímavost, za rok 2024 zapsali naší bývalí žáci percentil z českého jazyka 54,9 a matematiky 62,9.
|
Průměrné percentilové umístění – český jazyk |
Průměrné percentilové umístění – matematika |
ZŠ Velká Losenice |
59,2 |
61,7 |
Region (=ORP) |
55,6 |
55,2 |
Kraj Vysočina |
50,2 |
50,8 |
V českém jazyce uspěli žáci nejvíce v částech sloh / literatura (průměrný % skór 70,1) a analýza vět / souvětí (skór 63,7), naopak nejméně v části tvarů slov / slovní druhy (skór 51,5). Ovšem část testů zabývající se tvary slov a slovními druhy byla nejtěžší v kontextu celé republiky. Naši žáci pak zaznamenali lepší výsledky oproti celému kraji dokonce ve všech 6 částech testu z českého jazyka (!). Oproti regionu pak deváťáci zapsali lepší skór ve 4 částech: význam slov / slovotvorba a analýza vět / souvětí byly v porovnání s regionem mírně horší.
Test jednotné přijímací zkoušky z matematiky byl taktéž tvořen 6 oddíly. Největší procentní skór zapsali naši žáci v částech závislosti / vztahy / práce s daty (52,8), čísla (46,3) a proměnné (46,1). Pozoruhodný je pak fakt, že ve všech 6 částech testu uspěli deváťáci lépe jak v porovnání s regionem, tak i Krajem Vysočina (!) Republikově nejméně povedenou částí byly nestandardní aplikační úlohy a problémy. I s nimi se ale naši deváťáci popasovali mírně nadprůměrně. Druhou problematickou oblastí byla konstrukční geometrie.
Na závěr ještě jednou blahopřeji k dosaženým výsledkům všem našim bývalým deváťákům. Věřím, že si vytvořili základ pro svoji úspěšnou budoucnost. Také moc děkuji všem kolegům a kolegyním, kteří se podíleli jak na vysoce kvalitní přípravě žáků na přijímací zkoušky, tak obecně na formování dovednostní a schopnosti našich žáků. Pevně věřím tomu, že na nadprůměrné výsledky naváží současní deváťáci v dubnu 2026. Budiž jim výsledky svých předchůdců jako vzor.
Martin Ležák, ředitel školy
© 2025 Základní škola a Mateřská škola Velká Losenice, příspěvková organizace, Kontaktovat webmastera, Prohlášení o přístupnosti, Mapa stránek
ANTEE s.r.o. - Tvorba webových stránek, Redakční systém IPO