ZŠ a MŠ Velká Losenice

Fulltextové vyhledávání

Kalendář akcí

P Ú S Č P S N
1
Spuštění elektronické přihlášky pro rodiče předškoláků
2 3 4 5
Mikulášská nadílka pro MŠ a 1.stupeň
6 7
8 9 10 11
Vánoční jarmark 2025
Vánoční jarmark
Sbírka na hospic Mezi stromy
12 13 14
Adventní koncert - vystoupení Kopretínku
15 16 17 18
Recitační soutěž
19
Vánoční besídky ve třídách
20 21
22
Vánoční prázdniny
23
Vánoční prázdniny
24
Vánoční prázdniny
25
Vánoční prázdniny
26
Vánoční prázdniny
27
Vánoční prázdniny
28
Vánoční prázdniny
29
Vánoční prázdniny
30
Vánoční prázdniny
31
Vánoční prázdniny
1
Vánoční prázdniny
2
Vánoční prázdniny
3 4
Drobečková navigace

Úvod > Základní škola > Třídy > 8. třída > Výukový program „Život savců“

Výukový program „Život savců“



Datum konání:
10.11.2025

Dne 10. listopadu se žáci 8. ročníku zúčastnili výukového programu „Život savců“, který probíhal v environmentálním centru PodpoVRCH v Jihlavě. Program byl zaměřen na poznávání rozmanité říše savců – skupiny živočichů, která je mezi lidmi nejpopulárnější, snad i proto, že sami do ní patříme.

Úvodní část programu se odehrávala v jihlavské zoologické zahradě. Průvodkyně žákům představila řadu fascinujících zástupců savců (např. medvěda malajského, babirusu sulaweskou, drápkaté opičky, lenochoda dvouprstého, …) a prozradila mnohé zajímavosti z jejich života.

Děti si hned na začátku řekly, které živočichy by chtěly určitě vidět. Jejich volba padla na tapíra, kapybary s nedávno narozenými mláďaty a pásovce.

Pásovec, který se žákům líbil již v hodině přírodopisu, jim udělal obrovskou radost. Tento živočich je obvykle aktivní spíše v podvečer, a proto jsme měli velké štěstí, že jsme ho mohli pozorovat. Snad právě proto, že je to velmi čilé a neobvyklé zvířátko, vzbudil mezi žáky takový zájem.

Zvláštní pozornost věnovaly děti také tygřímu pavilonu. Průvodkyni kladly spoustu otázek. Zajímalo je, jakým způsobem se tygr převáží mezi zoologickými zahradami, jak probíhá jeho uspání při nutných přesunech či veterinárních zákrocích, a překvapilo je, že tygr sumaterský, ač je to kočkovitá šelma, je výborný plavec.

Po návratu do centra čekala na žáky praktická aktivita. Každá skupina obdržela různé přírodniny – lebky, rohy a parohy, kůže, kopyta a dokonce i živé exempláře myší. Úkolem bylo určit, kterému živočichovi daný předmět patří, a zařadit ho do správné skupiny savců. Následně se žáci rozdělili podle skupin savců (šelmy, hlodavci, vačnatci, primáti a kopytníci). Každá skupina měla za úkol vymezit základní znaky své skupiny, uvést další zástupce a určit, co jejich skupinu v dnešním světě nejvíce ohrožuje (např. ztráta přirozeného prostředí, pytláctví či klimatické změny).

V průběhu celého programu žáci prokazovali své znalosti, aktivně se zapojovali do diskusí a řešili zadané úkoly. Díky kombinaci teoretické i praktické části si mohli uvědomit, jak mimořádně rozmanití savci jsou, a proč je důležité chránit jejich životní prostředí.